ملخص ما قاله وزير التعليم الفاشل
الغرض من هذه الشهادة هو ليست حطها في البطاقة وليست انك أنت تغير الوظيفة بتاعتك إلى أنتا بتعمل بيها جوه المصلحة لانى قانون الخدمة المدنية الجديد ماتاحش انك أنت تستطيع تغير وظيفتك بناء على شهادة خدتها
يبقى هل الشهادات في النظام الجديد ده لها اى قيمه كنقابه أو تغير في الوظيفة أو حاجه لا بس هي اسمها بكالوريوس مهني آه اسمها بكالوريوس مهني هتكتبها في البطاقة بكالوريوس مهني هتكتبها كده هتخدها راضى بالنظام ، إلى بيقولك أنا رافض النظام رافض متخدهوش يعنى حكاية أنى أنا معترض على .
هو إلى حاصل حاليا لما نيجى نبص على مين المتقدمين لهذا النوع من أنواع التعليم هما ناس اتخرجو من دبلومات فنيه أو من معهد فني وعايز ياخد شهادة طيب مانتا طور من أدائك عن طريق التدريبات وعن طريق التعليم يفيدك علميا ومهنيا أفضل من انك أنتا تقدم

